fredag 5 april 2013

Square Dance hela påsken!

Under Påskhelgen går det åt ungefär 2 000 ton ägg i Sverige! Men för mig blir det inte så många hekton, jag har nämligen fullt upp med annat under påsken - nämligen Square Dance!

Sedan jag var 15 år har jag och mina föräldrar firat påsk - på Påskfestivalen i Örebro! Square Dance i tre hallar i tre dagar i universitetets gymnastiksalar och hundratals glada dansare från hela landet! Det är en oerhört trevlig och rolig helg!

Långfredagen är inom den kristna kyrkan en sorgedag och fram till 1969 var det faktiskt olagligt med offentliga nöjesetablissemang under denna dag! Men sedan 1982 är det alltså en mycket kul och färgglad dag för squaredansare då vi träffas, dansar, har trevligt, äter god mat och umgås med så många härliga människor!

Under Påskafton och Påskdagen är det också dans och hela helgen tillägnas verkligen Square Dance! Morgonen går till att packa ihop kläder och förbereda lite grejer (jag hade ju i uppdrag att filma och fotografera lite också ;) och fastän dansen började klockan ett på dagen ville jag vara där cirka en timme innan dansen började, just för att prata med folk och så :) Hela eftermiddagen går åt till dans och vänner och när dansen tar slut runt åtta blir det ofta middag, vänner och Afterparty!

Så det är kul och det är verkligen Square Dance hela tiden! Hela påsken flyter liksom ihop och när man ställer sig på dansgolvet på söndagen blir man nästan chockad, för vart tog egentligen hela helgen vägen?

Vad var bäst med helgen?
  1. Människorna - bara glada och trevlig människor överallt!
  2. Vädret - fast påsken låg tidigt i år var det varmt och soligt som vanligt!
  3. Spin Chain and Exchange the Gears - i en hexagon! Imponerande samarbete mellan 12 dansare!
Och så var alltså min påskhelg!
Inte så mycket svarta kläder, sorg eller ägg - men fullt upp med färger, dans och glada vänner!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar